Hippier har i årevis snakket om, at verden er noget, vi selv skaber i vores hoveder. Selv i de kredse er der stor debat omkring hvorvidt der findes en ekstern og objektiv verden derude, eller om verden kun eksisterer i vores fantasi. De er dog enige om, at selv hvis der er en objektiv verden derude, så kan vi ikke se den som den er ? vores sanser opfanger verden derude, men den køres igennem en lang række filtre før vi ?ser? den. Vores forventninger og erfaringer er specielt gode til at forvrænge virkeligheden.

Men hvad har al den hippie-snak at gøre med biler? Jo, det er faktisk ganske simpelt: din oplevelse af din bil er også farvet af den slags faktorer. Det er en utroligt vigtig pointe, fordi det er fundamentet for en løsning på et ganske udbredt problem. Rigtigt mange mennesker ender med at være skuffede over deres bilkøb, eller i bedste fald have en apatisk tilgang til deres køretøj. Det er specielt noget man lægger mærke til, hvis man var rigtigt meget oppe at køre over det, da man overvejede hvilken bil man skulle købe. Købet af en bil er meget ofte fyldt med spænding og nysgerrighed: der er så mange biler at vælge imellem, og de byder alle sammen på et væld af funktioner og lækkerier. For en biltosse er en bilforhandler nærmest som en slikbutik for et lille barn: man kan slet ikke sidde stille, og farer rundt fra den ene mulighed til den anden.

Hvordan kan det så være, at man kan gå fra at være interesseret i alle mulighederne, og til ikke at have specielt positive følelser omkring den bil man ender med at vælge? Det er her, hvor hippiernes idéer om verden træder ind. Bilen har ikke ændret sig på nogen betydelig måde siden du købte den. Det er altså din subjektive oplevelse af bilen, der ikke længere er den samme.

Den gode nyhed er, at det betyder du kan få magien tilbage. Det eneste du skal gøre er at ændre din tilgang til bilen. Den måde du går til din bil på har nemlig en meget kraftig indflydelse på, hvordan du ser og oplever bilen.

Spørg dig selv hvordan du tænker på din bil lige nu. Hvad er de første 5 tillægsord du kommer i tanke om, når du tænker på din bil? Hvis disse ord alle sammen handler om bilens pragmatiske funktioner så har du fundet problemet. Du tilgår din bil som et kedeligt værktøj der løser dine transport-behov. Den slags er aldrig spændende.

Men husk på, at din bil var spændende engang. Du kiggede anderledes på biler, da du overvejede hvilken bil du skulle vælge. Forestil dig at det er tid til at købe en ny bil, og at du står overfor den nye Renault clio. Hvilke tillægsord dukker nu op i dit hoved? Du vil sikkert se, at de pragmatiske nøgleord ikke rigtigt er relevante: alle biler har 4 hjul og kan bringe dig fra det ene sted til det andet. I stedet lægger du mærke til ting som design, farver og funktioner.

Gå nu ud til den bil du allerede ejer, og prøv at genopdage de selvsamme faktorer i den bil. Glem det pragmatiske, og tilgå din bil som noget unikt og spændende. Kan du mærke hvordan det ændrer på hele din oplevelse af bilen?