Flere og flere er begyndt at købe deres tøj via internettet, og det er der mange gode grunde til. Der er et langt større udvalg, det er nemmere at sammenligne priser, og det er typisk også betydeligt billigere end at handle i de fysiske butikker. Men det var alligevel først for nyligt, at jeg selv lavede skiftet. Mange af mine venner havde sværget til online butikker i årevis, men jeg foretrak stadig at købe tøj på gammeldags vis. Det er altså bare en anden oplevelse at kunne gå rundt i en tøjbutik, hvor man kan se tøjet i virkeligheden, og endda dufte og mærke det. Det er også ganske praktisk at man kan prøve det på, for at se om størrelsen passer og om det også ser godt ud på ens egen krop.

Men der er sket en sørgelig udvikling i de fysiske butikker. Jeg kan godt forstå at de føler sig pressede af online butikkerne, da de ikke rigtigt kan konkurrere på prisen og lignende. En fysisk butik har trods alt flere udgifter end en digital butik har. De skal betale husleje for deres butik, som ofte ligger på en gågade eller lignende sted, hvor huslejen er høj. Der skal desuden ansatte til, som skal stå klar i butikken hele tiden, hvor en online butik kan klare sig med færre ansatte da der bare skal pakkes ordre fra et lager. Den rigtige måde at håndtere den udfordring på ville, fra mit perspektiv, være at sætte ekstra meget fokus på de fordele en fysisk butik har over de digitale. Måske have flere eller bedre prøverum, eller sørge for at de ansatte er endnu bedre til at rådgive og hjælpe. Men desværre er min erfaring, at langt de fleste tøjbutikker har satset på noget helt andet?

Sidst jeg var ude at handle, oplevede jeg nemlig at sælgeren i tøjbutikken var ekstra presserende. Hun fulgte efter mig i hele butikken, og blev ved med at foreslå ting jeg slet ikke havde nogen interesse i. Jeg var på udkig efter en læderjakke, og hun fandt straks den dyreste læderjakke frem de havde i butikken. Jeg bad om at se flere læderjakker, men hun blev ved med at insistere på, at den her var den eneste rigtige for mig. Det gik hurtigt op for mig, at tøjbutikken havde valgt at motivere deres ansatte til at sælge mere, ved at give dem kommission. Hvis jeg købte en dyr læderjakke, ville sælgeren altså tjene flere penge, end hvis jeg købte en billigere en. Det er fint at motivere sine ansatte, og specielt hvis bundlinjen er presset ? men det her er altså den forkerte måde at gøre det på! Det har blot resulteret i, at jeg ikke kan stole på rådgivningen i butikken, og at min oplevelse er blevet betydeligt ringere.

Så jeg tog hjem, åbnede computeren, og bladrede rundt i det store udvalg af læderjakker der er tilgængeligt i online butikkerne.